Integracja Sensoryczna to organizacja bodźców docierających do mózgu zarówno ze świata zewnętrznego (wzrok, słuch, węch, dotyk), jak i z wnętrza ciała (układ proprioceptywny i przedsionkowy). Prawidłowe przetwarzanie tych informacji pozwala na efektywne uczenie się i funkcjonowanie w społeczeństwie.
Niedojrzałość układów zmysłowych może powodować chaos sensoryczny – niektóre bodźce są zbyt wzmacniane, inne tłumione, co utrudnia koncentrację i naukę. Nadwrażliwość dotykowa sprawia, że dziecko unika bliskiego kontaktu, nadwrażliwość słuchowa utrudnia skupienie, a zaburzenia bodźców przedsionkowych i proprioceptywnych mogą prowadzić do nadmiernej ruchliwości.
Takie trudności wpływają na funkcjonowanie w przedszkolu, naukę pisania oraz codzienne czynności, jak higiena czy ubieranie się.
Jest to terapia niedyrektywna, wymagająca relacji dziecko-terapeuta, opierająca się na szacunku do siebie, zaufaniu i chęci współpracy, co jest o tyle łatwe, że odbywa się w formie zabawy w atrakcyjnej przestrzeni, z wykorzystaniem podwieszanego sprzętu.
Przed rozpoczęciem terapii niezbędne jest przeprowadzenie diagnozy procesów przetwarzania sensorycznego w celu dokładnego ustalenia potrzeb dziecka i ułożenia najlepszego planu terapii.
Cykl spotkań terapeutycznych poprzedza diagnoza integracji sensorycznej. Na podstawie sporządzonej przez naszych specjalistów diagnozy planujemy program terapeutyczny i opracowujemy także, niezbędne w procesie, wskazówki dla rodziców. Terapię prowadzimy w specjalnie dostosowanym pomieszczeniu – sali z niezbędnym sprzętem do ćwiczeń.
Jak już pisaliśmy, aktywizowanie poszczególnych układów sensorycznych odbywa się w formie zabawy. Z uwagi na dużą różnorodność ćwiczeń i atrakcyjność sali terapeutycznej, terapia Si należy do tych najbardziej lubianych przez dzieci.